Romanian Retro Racing – Jurnal de bord – Ep. 1/2020

Datorită creșterii abrupte a popularității în rândul proprietarilor și al nivelului competitivității în rândul sportivilor, a treia ediție Romanian Retro Racing vine în sezonul automobilistic 2020 mai condimentat ca niciodată, cu un regulament de desfășurare mult mai complex și cu metode de arbitraj și cronometrare mai apropiate de competițiile din lumea mare a sporturilor cu motor.

Pe scurt, competiția se derulează la două categorii – Viteză pe Circuit și Regularitate pe Circuit – cu câte o manșă de calificări și două manșe de concurs pentru fiecare dintre cele două categorii.

Dacă la categoria Viteză pe Circuit manșa de calificări desemnează ordinea pe grila de start, la cea de Regularitate se ia în calcul în eventualitatea situațiilor de egalitate apărute la finalul celor două manșe de concurs.

Prima etapă a campionatului din acest an a aliniat unsprezece concurenți la startul probei de viteză și patruzeci și unu de echipaje pe grila celei de regularitate printre care și echipajul format din subsemnatul și Laura Drăgan, „formula magică” – după cum a numit-o prietenul și colegul Constantin Ciobanu – care s-a urcat pe poziția a doua a clasei Sedan a podiumului Galei Campionilor FRAS 2019.

Rezultatul de anul trecut ne-a facut să ne simțim competenți și obligați. Așa că, în dimineața etapei, ne-am înființat la circuit repetând trase, repere, puncte de frânare și accelerare, am stabilit viteza medie, strategia de distanțare fizică pe circuit, cea de distanțare socială în parcul de service, am studiat prognoza meteo, viteza vântului și cotele apelor Dunării în caz ca ne vor folosi la ceva.

Pentru cei ce au deschis mai târziu radiourile și rețelele de socializare, scopul unei curse de regularitate este realizarea unor timpi egali sau cât mai apropiați pe fiecare tur de circuit.

Strategia noastră a fost alegerea unei viteze medii diferită de a majorității competitorilor încât să ne creștem șansele de a fi singuri pe un segment de circuit pentru o perioadă suficient de lungă și limitând la maxim întâlnirea cu ceilalți. Ca în viață. Asta i-a permis Laurei să îmi alinieze sinapsele cu cronometrul, dictarea și pedala de accelerație preț de optsprezece tururi de circuit. Întâlnirea cu ceilalți te încurcă și te scoate din ritm.

Pe circuit nu ești în competiție propriu-zisă cu nimeni în afară de tine însuți. Competiția cu ceilalți se întâmplă la final, pe cronometru. Acuratețea este importantă mai ales când bătălia nu se dă la secundă sau zecime de secundă, ci la sutime și uneori miime.

Ca termen de comparație, durata necesară ochiului pentru a clipi este egală cu a zecea parte dintr-o secundă. Departajarea se face adunând diferențele celor mai apropiate două tururi de turul de referință, iar unii competitori reușesc să-și învețe simțurile să nu depășească câteva miimi de secundă. 

Startul în manșa de calificări a cursei de Regularitate s-a dat după tradiția anilor anteriori, adică start lansat în primul tur cronometrat care este și tur de referință. Noutatea acestui sezon o reprezintă introducerea startului de pe grilă pentru manșele de concurs, cu al doilea tur cronometrat ca tur de referință.

Aceasta este, de altfel, soluția pentru a nu scădea media de viteză a cursei și pentru a da timp concurenților să se redistribuie pe lungimea circuitului pentru a evita aglomerația. Safety First!

Cu adevărat spectaculoasă imaginea celor peste patruzeci de automobile istorice aliniate la începutul celor 950 de metri de linie dreaptă ai circuitului de la Adâncata. De la Dacia 1100 si Dacia 1300, la Chevrolet Corvette C3, Porsche 944S, BMW E30, Alfa Romeo Spider, Renault 5 Alpine Turbo, Datsun 240Z sau Trabant 601.

După manșa de calificări și cele două manșe de concurs a urmat tensiunea dinaintea podiumului. Chiar dacă cronometrarea este afișata în timp real și metoda de calcul este cunoscută de toată lumea din aplicația circuitului, numărul mare de participanți face aproape imposibilă o estimare a propriei evoluții fără calculul arbitrilor.

Toată lumea este mulțumită că a ajuns la finalul unei zile bune. Tablele sunt întregi, frunțile nu prezintă urme de încruntare, iar oboseala, deși se face simțită, este oboseala aceea bună de care nu ții neapărat să scapi. Apoi vezi cum pe chipul fiecăruia apar semnele curiozității combinate cu optimism, un pic de surprindere presărată printre certitudini și realizezi că toți au sanse egale, rezultatul este greu de anticipat, oricare dintre noi poate fi cel mai bun.

Etapa cu numărul 1 a Romanian Retro Racing din sezonul competițional 2020 s-a încheiat cu Adrian Anton Georgescu și al său Renault 5 Alpine Turbo (1983) pe prima treaptă a podiumului, urmat de cel ce vă narează, Mihai Dăscălescu, și Laura Drăgan cu Dacia 1100 (1968) pe poziția a doua și Ștefan și Luiza Cobori cu BMW 325i pe poziția a treia a clasamentului OPEN.

Pe podiumul clasei Cabriolet s-au clasat în ordine Costin Moga cu Jeep-Viasa Comando (1979), Andrei și Lorena Andronic cu Mercedes 450SL (1978) și Ciprian Strugariu cu Triumph Spitfire (1980).

Clasa Coupe a fost câștigată categoric de Adrian Anton Georgescu în ambele manșe de concurs, acesta obținând maximul de 50 de puncte posibile, urmat de echipajul Florin Rizea – Răzvan Marinescu cu Honda CRX (1990) pe poziția a doua și Edward Bădăuță acompaniat în dreapta de Alla Mateescu cu Porsche 924 pe poziția a treia.

De lăudat faptul că ocupanții ultimelor două poziții ale podiumului s-au aflat la prima participare într-o competiție automobilistică și la prima intrare pe un circuit de viteză.

Clasa Sedan a fost câștigată de echipajul Adevărul Auto, adică de noi, Mihai Dăscălescu și Laura Drăgan, urmați de Ștefan și Luiza Cobori pe poziția a doua și Horațiu Băiașu pe a treia treaptă a podiumului.

Cum proiectul Dacia Revival, înființat de Federația Română de Automobilism Sportiv continuă și în 2020, podiumul clasei dedicate mărcii autohtone al primei etape a Campionatului Național de Viteză pe Circuit pentru automobile istorice a fost ocupat de echipajul Vlad Dorobanțu – Laura Plugaru cu Dacia 1410 Sport (1989) pe prima treaptă, urmați de Mihai Dăscălescu și Laura Drăgan pe a doua și Irinel și Victor Ionescu cu Dacia 1300 (1980) pe treapta a treia.

Laura Drăgan a fost numele care s-a auzit și pentru a patra oară în timpul festivității de premiere a primei etape din Romanian Retro Racing 2020 când a urcat pe prima treaptă a podiumului premiului “Women in Motorsport”, urmată de Luiza Cobori și Lorena Andronic pe pozițiile a doua, respectiv a treia. 

Competiţia de viteză pe circuit s-a încheiat cu acelaşi clasament în ambele manșe, pe prima poziție cu Cătălin Ghigea pilotând DeTomaso Pantera, o mașinărie extraordinară cu o poveste excepțională. Camil Perian a ocupat poziţia a doua cu Porsche 911 Carrera RS urmat de Gunther Graef la volanul unuia din cele trei modele BMW 2002 înscrise în concurs. 

Etapa a doua a Romanian Retro Racing va avea loc pe 11 iulie, tot pe circuitul Motorpark Romania. Ca noutate, competiția de Regularitate se va desfășura în sensul invers al circuitului, iar durata manșelor va crește de la 30, la 40 de minute. 

BMW Group România este alături de Romanian Retro Racing cu maşina oficială de Saftey Car, pregătind pentru fiecare etapă un automobil BMW M. În măsura în care condiţiile de distanţare socială vor permite, vor fi organizate şi o serie de evenimente şi prezentări pentru un plus de spectacol oferit spectatorilor.

Romanian Retro Racing se maturizează repede și coagulează iubitori ai vehiculelor istorice într-o competiție oficială FRAS, un loc în care aceste bucății de istorie să iasă din garaj nu numai pentru a fi admirate, ci pentru a-și retrăi gloria de altă dată. 

Această competiție, deși gravitează în jurul automobilelor istorice, este o întâmplare despre oameni și despre poveștile care îi însuflețesc să trăiască pe modul analog într-o epocă modernă a tehnologiei și inteligenței artificiale. 

Partenerii sezonului 2020 sunt: BMW România, Foerch, Motul, Oldtimer Studio, Retromobil Club România, publicațiile RacingWheels și Adevărul Auto.

 

Fotografii de Bogdan Paraschiv

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.