Cea de-a cincea întâlnire cu plutonul anduranței din țara noastră putea decide campionul prototipurilor și cu siguranță avea să schimbe liderul din clasamentul GT-urilor. Ceva mai liniștită decât prima vizită din 2021 de pe Transilvania Motor Ring, această cursă de două ore nu a fost lipsită de evenimente, de neutralizări și de probleme tehnice.
Dacă în etapa precedentă, disputată în luna iulie pe Motorpark România, organizatorii au recurs la ore de start târzii pe fondul caniculei, de această dată programul compact, cu toate sesiunile desfășurate în ziua de duminică, a dus la cele mai ridicate temperaturi din sezon. Chiar dacă majoritatea concurenților își exprimaseră preferința pentru o întrecere sâmbăta, acest lucru nu a fost posibil din pricina resurselor limitate ale televiziunilor, care se confruntă cu un val de critici din partea sportivilor și a fanilor, atât în lumea fotbalului, cât și în motorsport. Din birouri climatizate este facil să iei decizii privitoare la ore de start ce afectează atât rezistența fizică a sportivilor, cât și planificarea logistică și impactul mediatic al competițiilor.
Etapa a început cu zâmbete largi și primele tururi parcurse pe răcoare în antrenamente, când era cel mai plăcut să concurezi. Din păcate, datele adunate nu erau deosebit de relevante, de vreme ce temperatura la asfalt tot a crescut vertiginos până la ora 14:00, când a fost programat startul cursei de două ore. Alte zâmbete au fost șterse de pe chipurile unor protagoniști în momentul în care motorul prototipului Radical SR3 pilotat de Ovidiu Zaberca și Bogdan Dobranici a cedat, iar apoi și Logan-urile lui Costi Gherghescu, Dan Ștefan și Viorel Ivan au întâmpinat diverse probleme tehnice. Doar ultimii doi s-au putut alinia pentru start de la boxe, asigurând o competiție la categoria A2, respectiv în fruntea cupei Dacia Logan.

Din fruntea grilei se lansa Norma M20 FC înscrisă de Engage Racing, însă Emil Nestor vizase un atac la recordul circuitului, stabilit de Alex Mirea la etapa din Radical Romanian Cup. Nestor a oprit cronometrul la 1:28.278, lipsindu-i doar două zecimi pentru a rescrie referința pistei din județul Mureș. Totuși, era în fruntea armatei de 4 Radical-uri, dintre care cea mai mare amenințare s-a dovedit a fi în prima oră de cursă noul SR3 XX pilotat de Mihnea Ștefan, un pilot de referință al României ce-și făcea debutul în campionat. În rândul GT-urilor, Camil Perian (Porsche 911 GT3 Cup) și Augustin Drăghiceanu (Mercedes-AMG GT4) au fost în aceeași secundă în calificări, în timp ce Alexandru Șiclovan (BMW E36 325i) a semnat timpul-reper al diviziei RES Touring.
Cum se spune în jargonul francez al curselor, Mihnea Ștefan ”a flatat materialul de concurs” cu timpi foarte buni în debutul cursei, ținându-se aproape de Norma M20 FC a lui Nestor. Pentru Radicalul de categorie CN3 era o reală performanță să coboare sub 1:31 pe turul de circuit, însă mai puternicul prototip din patria anduranței mondiale dispunea de putere superioară și mai găsea o secundă la nevoie. Astfel, în pofida presiunii, nu s-a produs schimbarea de lider, iar Nestor a scăpat de adversarul direct la standuri, unde Monk Motorsport au zăbovit un minut suplimentar.

Prima oră a adus o neutralizare pe fondul accidentului suferit de Dragoș Tănase (Radical SR3/Blitzwolf Racing) în ultimul viraj. Aceasta nu a impactat major prototipurile și GT-urile, însă a permis echipajului West Competition Racing să-și extindă avansul în fruntea diviziei turismelor de la 30 de secunde la aproape un tur. Ulterior, cea de-a doua neutralizare, cauzată de cedarea clapetei de accelerație pe Loganul Dan Motorsport, a anulat un deficit de peste 40 de secunde al prototipurilor AVG Motorsport și Tuning Team față de Engage Racing. De această dată modelul Porsche al 360.ro pierduse deja turul în raport cu liderul și nu a putut profita de Safety Car, cum o făcuse în runda anterioară, în aceeași situație fiind și Dani Oțil, după ce preluase mașina de la Mihnea Ștefan.
Nu avea să conteze dacă Engage Racing se bucură de un avans de 3 secunde sau de 40, deoarece în turul 51 motorul a cedat. Prea devreme pentru a mai câștiga cursa, dar destul de târziu pentru ca echipajul să fie clasat pe poziția a patra între protitipuri. Andrei Enescu a pus distanță după ultimul restart în raport cu Jean Tatu și a învins în premieră, amânând totodată încoronarea lui Nestor și Platona în divizia prototipurilor cu încă două luni. Privind cele mai rapide tururi în cursă, vedem cum se confirmă încă o dată că la anduranță este crucial să ai un parcurs curat, lipsit de probleme – deși AVG au fost abia al patrulea echipaj ca ritm pur, aceștia au sărbătorit victoria.
În rândul GT-urilor, 360.ro s-au bucurat de un avans de patru tururi în raport cu Dao Racing și cinci față de ToMa Racing la căderea steagului în carouri, iar această victorie atrage după sine și preluarea poziției de lider într-o divizie ce rămâne cea mai disputată. Sunt doar 22 de puncte între echipajele Perian/Tincescu și Argeșanu/Drăghiceanu, însă modelul Porsche al Willi Motorsport poate reveni în luptă după cursa de 24 de ore de la Barcelona.
Poziția | Echipaj | Mașina | Piloți | Puncte |
1 | 360.ro | Porsche GT3 Cup | C. Perian / F. Tincescu | 170 |
2 | Dao Racing | Mercedes-AMG GT4 | D. Argeșanu / A. Drăghiceanu | 148 |
3 | Willi Motorsport | Porsche GT3 Cup | S. Nicolae / F. Broggi | 136 |

Pentru West Competition Racing părea un scenariu facil în lipsa celor mai importanți adversari (BADI Racing, Lerato Racing, MVM1, Willi Motorsport), însă emoțiile echipajului s-au intensificat în momentul în care Dinu Dumitrașcu a revenit la standuri în antrenamente acuzând mari dureri în urma unui incident produs la karting. Nesigur că poate rezista timp de 50 de minute în cockpit, acesta a dat emoții echipei care făcea socotelile pierderii de timp cauzate de o eventuală a doua oprire la boxe pentru schimbul de pilot. Din fericire, medicația primită la circuit l-a făcut pe titularul WCR să strângă din dinți și să aducă mașina la sosire, cu trei tururi avans în fața liderului Cupei Logan. Iulian Bontea a celebrat un succes mai facil față de alte runde din 2021 și vine tot mai aproape de Viorel Ivan în clasamentul general.
Poziția | Echipaj | Mașina | Piloți | Puncte |
1 | Engage Racing | Norma M20 FC | E. Nestor / H. Platona | 274 |
2 | AVG Motorsport | Radical SR3 RSX | Ș. Unchiașu / A. Enescu | 194 |
3 | Radical Romania CN | Radical SR3/SR1 | O. Zaberca / B. Dobranici | 144 |
Dacă titlurile celor trei divizii ale RES urmează să fie decise pe Motorpark în octombrie și noiembrie, unele clase constituite conform regulamentului (minimum 3 concurenți) și-au aflat deja campionii naționali la finele cursei de pe Transilvania Motor Ring: Engage Racing (clasa CN) și West Competition Racing (clasa A2). Aceste două echipaje nu mai pot fi prinse din punct de vedere matematic, fiind într-o situație similară în această pauză de două luni: mai au nevoie de câteva puncte la următorul start pentru a-și câștiga și diviziile (20, respectiv 12).
Poziția | Echipaj | Mașina | Piloți | Puncte |
1 | West Competition Racing | BMW E36 325i | D. Dumitrașcu / A. Șiclovan / A. Cascatău | 260 |
2 | BADI Racing | VW Lupo GTI | E. Anton | 172 |
3 | Ivan Motorsport | Dacia Logan Cup | V. Ivan | 149 |
Credit foto: Flavius Croitoriu & Alexandru Șiclovan