Romanian Endurance Series: Suspansul este menținut la toate diviziile după etapa de la Târgu Mureș

Seria de patru victorii consecutive în clasamentul prototipurilor s-a încheiat într-un nor de fum pentru Engage Racing, care nu au putut încheia disputa pentru titlu din pricina succesului repurtat, în premieră, de AVG Motorsport. 360.ro și West Competition Racing s-au impus în ierarhia GT-urilor, respectiv turismelor, și conduc la general la aceste divizii.

Cea de-a cincea întâlnire cu plutonul anduranței din țara noastră putea decide campionul prototipurilor și cu siguranță avea să schimbe liderul din clasamentul GT-urilor. Ceva mai liniștită decât prima vizită din 2021 de pe Transilvania Motor Ring, această cursă de două ore nu a fost lipsită de evenimente, de neutralizări și de probleme tehnice.

Dacă în etapa precedentă, disputată în luna iulie pe Motorpark România, organizatorii au recurs la ore de start târzii pe fondul caniculei, de această dată programul compact, cu toate sesiunile desfășurate în ziua de duminică, a dus la cele mai ridicate temperaturi din sezon. Chiar dacă majoritatea concurenților își exprimaseră preferința pentru o întrecere sâmbăta, acest lucru nu a fost posibil din pricina resurselor limitate ale televiziunilor, care se confruntă cu un val de critici din partea sportivilor și a fanilor, atât în lumea fotbalului, cât și în motorsport. Din birouri climatizate este facil să iei decizii privitoare la ore de start ce afectează atât rezistența fizică a sportivilor, cât și planificarea logistică și impactul mediatic al competițiilor.

Etapa a început cu zâmbete largi și primele tururi parcurse pe răcoare în antrenamente, când era cel mai plăcut să concurezi. Din păcate, datele adunate nu erau deosebit de relevante, de vreme ce temperatura la asfalt tot a crescut vertiginos până la ora 14:00, când a fost programat startul cursei de două ore. Alte zâmbete au fost șterse de pe chipurile unor protagoniști în momentul în care motorul prototipului Radical SR3 pilotat de Ovidiu Zaberca și Bogdan Dobranici a cedat, iar apoi și Logan-urile lui Costi Gherghescu, Dan Ștefan și Viorel Ivan au întâmpinat diverse probleme tehnice. Doar ultimii doi s-au putut alinia pentru start de la boxe, asigurând o competiție la categoria A2, respectiv în fruntea cupei Dacia Logan.

Din fruntea grilei se lansa Norma M20 FC înscrisă de Engage Racing, însă Emil Nestor vizase un atac la recordul circuitului, stabilit de Alex Mirea la etapa din Radical Romanian Cup. Nestor a oprit cronometrul la 1:28.278, lipsindu-i doar două zecimi pentru a rescrie referința pistei din județul Mureș. Totuși, era în fruntea armatei de 4 Radical-uri, dintre care cea mai mare amenințare s-a dovedit a fi în prima oră de cursă noul SR3 XX pilotat de Mihnea Ștefan, un pilot de referință al României ce-și făcea debutul în campionat. În rândul GT-urilor, Camil Perian (Porsche 911 GT3 Cup) și Augustin Drăghiceanu (Mercedes-AMG GT4) au fost în aceeași secundă în calificări, în timp ce Alexandru Șiclovan (BMW E36 325i) a semnat timpul-reper al diviziei RES Touring.

Cum se spune în jargonul francez al curselor, Mihnea Ștefan ”a flatat materialul de concurs” cu timpi foarte buni în debutul cursei, ținându-se aproape de Norma M20 FC a lui Nestor. Pentru Radicalul de categorie CN3 era o reală performanță să coboare sub 1:31 pe turul de circuit, însă mai puternicul prototip din patria anduranței mondiale dispunea de putere superioară și mai găsea o secundă la nevoie. Astfel, în pofida presiunii, nu s-a produs schimbarea de lider, iar Nestor a scăpat de adversarul direct la standuri, unde Monk Motorsport au zăbovit un minut suplimentar.

Prima oră a adus o neutralizare pe fondul accidentului suferit de Dragoș Tănase (Radical SR3/Blitzwolf Racing) în ultimul viraj. Aceasta nu a impactat major prototipurile și GT-urile, însă a permis echipajului West Competition Racing să-și extindă avansul în fruntea diviziei turismelor de la 30 de secunde la aproape un tur. Ulterior, cea de-a doua neutralizare, cauzată de cedarea clapetei de accelerație pe Loganul Dan Motorsport, a anulat un deficit de peste 40 de secunde al prototipurilor AVG Motorsport și Tuning Team față de Engage Racing. De această dată modelul Porsche al 360.ro pierduse deja turul în raport cu liderul și nu a putut profita de Safety Car, cum o făcuse în runda anterioară, în aceeași situație fiind și Dani Oțil, după ce preluase mașina de la Mihnea Ștefan.

Nu avea să conteze dacă Engage Racing se bucură de un avans de 3 secunde sau de 40, deoarece în turul 51 motorul a cedat. Prea devreme pentru a mai câștiga cursa, dar destul de târziu pentru ca echipajul să fie clasat pe poziția a patra între protitipuri. Andrei Enescu a pus distanță după ultimul restart în raport cu Jean Tatu și a învins în premieră, amânând totodată încoronarea lui Nestor și Platona în divizia prototipurilor cu încă două luni. Privind cele mai rapide tururi în cursă, vedem cum se confirmă încă o dată că la anduranță este crucial să ai un parcurs curat, lipsit de probleme – deși AVG au fost abia al patrulea echipaj ca ritm pur, aceștia au sărbătorit victoria.

În rândul GT-urilor, 360.ro s-au bucurat de un avans de patru tururi în raport cu Dao Racing și cinci față de ToMa Racing la căderea steagului în carouri, iar această victorie atrage după sine și preluarea poziției de lider într-o divizie ce rămâne cea mai disputată. Sunt doar 22 de puncte între echipajele Perian/Tincescu și Argeșanu/Drăghiceanu, însă modelul Porsche al Willi Motorsport poate reveni în luptă după cursa de 24 de ore de la Barcelona.

PozițiaEchipajMașinaPiloțiPuncte
1360.roPorsche GT3 CupC. Perian / F. Tincescu170
2Dao RacingMercedes-AMG GT4D. Argeșanu / A. Drăghiceanu148
3Willi MotorsportPorsche GT3 Cup S. Nicolae / F. Broggi136
Open GT după 5/7 etape

Pentru West Competition Racing părea un scenariu facil în lipsa celor mai importanți adversari (BADI Racing, Lerato Racing, MVM1, Willi Motorsport), însă emoțiile echipajului s-au intensificat în momentul în care Dinu Dumitrașcu a revenit la standuri în antrenamente acuzând mari dureri în urma unui incident produs la karting. Nesigur că poate rezista timp de 50 de minute în cockpit, acesta a dat emoții echipei care făcea socotelile pierderii de timp cauzate de o eventuală a doua oprire la boxe pentru schimbul de pilot. Din fericire, medicația primită la circuit l-a făcut pe titularul WCR să strângă din dinți și să aducă mașina la sosire, cu trei tururi avans în fața liderului Cupei Logan. Iulian Bontea a celebrat un succes mai facil față de alte runde din 2021 și vine tot mai aproape de Viorel Ivan în clasamentul general.

Poziția Echipaj Mașina Piloți Puncte
1Engage RacingNorma M20 FCE. Nestor / H. Platona274
2AVG MotorsportRadical SR3 RSXȘ. Unchiașu / A. Enescu194
3Radical Romania CNRadical SR3/SR1O. Zaberca / B. Dobranici144
Open CN după 5/7 etape

Dacă titlurile celor trei divizii ale RES urmează să fie decise pe Motorpark în octombrie și noiembrie, unele clase constituite conform regulamentului (minimum 3 concurenți) și-au aflat deja campionii naționali la finele cursei de pe Transilvania Motor Ring: Engage Racing (clasa CN) și West Competition Racing (clasa A2). Aceste două echipaje nu mai pot fi prinse din punct de vedere matematic, fiind într-o situație similară în această pauză de două luni: mai au nevoie de câteva puncte la următorul start pentru a-și câștiga și diviziile (20, respectiv 12).

Poziția Echipaj Mașina Piloți Puncte
1West Competition RacingBMW E36 325iD. Dumitrașcu / A. Șiclovan / A. Cascatău260
2BADI RacingVW Lupo GTIE. Anton172
3Ivan MotorsportDacia Logan CupV. Ivan149
RES Touring Open după 5/7 etape

Credit foto: Flavius Croitoriu & Alexandru Șiclovan

Alexandru Șiclovan este jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al sim racingului românesc și fondator al echipei West Competition Racing, campioană națională de anduranță în divizia turismelor.

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.