Filip Ugran: Am avut opțiunea să merg și la United Autosports sau Alpine, dar cred că Prema va fi rețeta câștigătoare

Anul este 2023. În acest an, cursa de 24 de ore de la Le Mans, perla coroanei Campionatului Mondial de Anduranță (FIA WEC), își va celebra centenarul. Printre cele 62 de mașini anunțate pe entry list-ul oficial și-a făcut loc și un român. Filip Ugran va fi primul conațional care va concura în marea cursă de la Principele Nicolae, în urmă cu aproape 90 de ani. În plus, fostul pilot din Formula 3 și Euroformula Open va fi primul român care va concura în FIA WEC.

În 1933, pe când România era regat, Principele Nicolae, fratele Regelui Carol II, concura pentru prima oară la Le Mans la bordul unui Duesenberg alături de Joseph Cattaneo. Marea cursă avea, atunci, doar un deceniu vechime, iar prima participare 100% românească pe Circuit de la Sarthe fusese reușită de frații Ghica cu cinci ani înainte. A mai urmat o participare a lui Nicolae, în 1935, dar, ulterior, s-a lăsat liniștea.

Prințul Nicolae la Le Mans, în 1933. Sursă: LAT Photographic/Motorsport Images

Anii au trecut, iar românii nu au concurat pe celebrul circuit din Franța decât în niște întreceri-suport, unii atentând și la varianta scurtă, Circuit Bugatti. Cărțile de istorie vor consemna, însă, numele unui nou român care va concura în cursa de 24 de ore și nu oricând, ci în anul centenarului, când 24 de prototipuri de clasă LMP2 vor fi prezente la start. Printre ele se numără și exemplarul cu numărul 9 de concurs înscris de Prema, echipa campioană din European Le Mans Series și cea care ar fi trebuit să câștige și ediția din 2022 a cursei de la Le Mans dacă n-ar fi rămas fără combustibil.

Este mult mai plăcut de pilotat un prototip de LMP2 și îl prefer peste o mașină de Formula 3.

Filip Ugran

Echipajul #9, unul dintre cele două aduse de formația italiană (care avea opțiunea să mai pună o mașină pe grilă, dar a refuzat), va fi format din Bent Viscaal, câștigător de cursă în Formula 3, Filip Ugran și Juan Manuel Correa, fost pilot de dezvoltare al Alfa Romeo în Formula 1. Cel din urmă a revenit în competiții anul trecut după o lungă perioadă de convalescență. Ugran este cel mai tânăr din această tripletă, americanul Correa și olandezul Viscaal având, ambii, 23 de ani. Correa nu va fi, însă, integralist deoarece concurează și în Formula 2, astfel că Andrea Caldarelli îl va înlocui în anumite curse, inclusiv cursa de 1.000 de Mile de la Sebring care deschide stagiunea 2023, în 17 martie.

Ugran: Anul trecut, ne gândeam la ce opțiuni avem pentru viitor și am luat în calcul și Super Formula sau Indycar

Înainte de a pleca în Florida pentru a concura în prima etapă FIA WEC, am avut ocazia să stau de vorbă, alături de pilotul Alex Cascatău, cu Filip Ugran. Cu această ocazie, am înțeles mai multe despre ascensiunea sa în formulele inferioare de monoposturi, dar și ce s-a ascuns în spatele deciziei de a trece la prototipuri. În plus, Ugran a explicat și că avea alte opțiuni de luat în calcul, inclusiv continuarea în Formula 3.

Ugran cu Algarve Pro Racing, la Spa, în ELMS. Sursă: Filip Ugran, Facebook

Filip Ugran a debutat în Formula 3 în anul 2021, un pas pe care tânărul de 20 de ani din Târgu Mureș îl consideră „puțin prea mare”. El a concurat pentru formația Jenzer Motorsport, aceeași cu care rulase în Formula 4 Italiană. Românul a realizat, însă, destul de repede cât de mari sunt diferențele între echipele de la mijlocul plutonului și cele de la vârf. „Am văzut ce simulatoare folosesc alte echipe, ce date au alte echipe, câte alte antrenamente se fac pe mașini vechi. Deci nu văd cum poți face față într-o echipă mai slabă. Că mașinile sunt foarte bine îngrijite la Jenzer, nu pot nega, dar nu sunt noi,” a spus Ugran, care a subliniat că echipele de top schimbă șasiurile cam o dată la două sezoane, în timp ce el a concurat cu mașini vechi de 4-5 sezoane.

În acest context, românul a decis că ar fi vremea să schimbe macazul. „Am testat, în aprilie, ca să vedem cum e o mașină de LMP2, deoarece ne gândeam la ce opțiuni avem pentru viitor. Să mergem pe Formula 3, să mergem pe Indycar, să mergem pe Super Formula sau să trecem pe anduranță. Mă gândeam și la DTM, dar n-am prea vrut să merg în DTM fiindcă erau mașini de GT3,” a spus Filip, vorbind despre dorința sa de a rămâne în mașini pe care le știa.

Filip Ugran a testat cu mai multe echipe din Formula 3 și putea continua acolo și în 2023

Am fost foarte, foarte fericit când m-au contactat cei de la Prema, eram în Portimao după teste.

Filip Ugran

Pilotul a spus că un prototip de LMP2 este asemănător cu mașinile din Euroformula Open (Dallara F320), dar prototipurile ORECA sunt ceva mai grele. „Față de Formula 3 (Dallara F3/19), simt că LMP2-ul are mai mult downforce. La monopostul F3/19, ai mai multă aderență doar când sunt cauciucurile noi, pentru un tur. În rest, ai constant mai puțin grip la F3 față de prototip unde ai, de la început până la final, cam aceeași aderență, nu ai un drop mare [pe parcursul unui schimb]. Deci e mult mai plăcut de pilotat un prototip de LMP2 și îl prefer peste o mașină de F3,” a spus Ugran.

Debutul la prototipuri, în European Le Mans Series cu Algarve Pro Racing

Filip a debutat la clasa LMP2 în ultima parte a sezonului 2022 din Seria Europeană Le Mans (European Le Mans Series – ELMS), concurând în ultimele două curse ca înlocuitor al Sophiei Floersch, alături de Bent Viscaal. „Eu am aflat în septembrie că luna următoare am cursă. Am primit un telefon din care am aflat că Sophia nu mai poate participa în ultimele două curse și, fiind același management, m-au întrebat dacă vreau să le fac eu. A fost o înțelegere foarte bună și am fost de acord,” a povestit Ugran.

Ugran a spus că l-a mâhnit un tete-a-queue din prima sa cursă, dar a fost mulțumit de finala de la Algarve-Portimao, când a terminat pe 6. „Am plecat de pe 16, puteam să terminăm pe podium foarte ușor [fără o greșeală strategică]. Elementul strategic este foarte important aici, vorbim de tot felul de proceduri care nu sunt așa de decisive în Formula 3 și Formula 4.”

Ugran a testat cu Prema la finele lui 2022 pentru prima dată

Au urmat apoi testele post-sezon și primul contact cu Prema, ratat. „Era și Prema, acolo testau și ei, dar erau și alte echipe. În prima zi, am fost primul,” a rememorat Ugran care a spus că prima înțelegere cu echipa italiană a picat, dar că un al doilea contact, după zilele de teste din Portugalia, a dus la înțelegerea care-l aduce pe târgumureșean în WEC. „Am primit un telefon în același weekend, după teste. Mă mai sunase și Panis Competition și vorbisem și la Alpine, United Autosports. Și am ales oferta Prema ca fiind cea mai bună. Unele oferte erau pentru ELMS, dar aveam și altele pentru WEC și am zis că Prema credem că o să fie rețeta câștigătoare. Știm că în majoritatea campionatelor sunt în top și ne-au și spus cum lucrează cu Lamborghini” pentru viitorul program la LMDh. În fapt, cealaltă mașină Prema, cea cu numărul 63, este înscrisă cu suport din partea Lamborghini.

Sebring, cea mai grea provocare pentru Ugran

Filip Ugran n-a mai concurat niciodată la Le Mans, dar nu circuitul parțial stradal din Franța îl sperie pe român, ci scena primei etape, Sebring Raceway din Florida. „Nu știam circuitul înainte de tururile pe simulator, doar din clipurile de pe YouTube așa că de el îmi fac cele mai mari griji. Aș spune că e și diferit, cum e la americani, mult mai bumpy, și n-am experimentat încă circuite așa. Doar la etapa de la Pau, anul trecut, pe circuitul stradal”.

Chiar și așa, Ugran se simte din ce în ce mai pregătit pentru debutul în WEC, deși nu a mai concurat nici pe timp de noapte. „Mi se pare că e greu [în anduranță] deoarece este mult de pilotat și trebuie să-ți păstrezi concentrarea pe o perioadă foarte lungă, nu poți să te deconcentrezi, trebuie să fii, cumva, mereu acolo. A fost foarte dificil când am făcut două stinturi, în ELMS. Acum, anul acesta, vom face și mai multe, sigur, dar mi-a plăcut,” a concluzionat Ugran.

Podcast-ul integral cu Filip Ugran, realizat în parteneriat cu Alex Cascatău, poate fi vizionat mai jos

Text scris de Mihai Fira

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »

Britanicii Scuderiei: Hamilton a intrat în rândul unor legende precum Mansell sau Surtees

Suntem abia în luna februarie, sezonul de Formula 1 nici nu a început, dar vestea care a apărut recent cu privire la trecerea lui Lewis Hamilton de la Mercedes-AMG la Ferrari este, cel mai probabil, știrea anului în Marele Circ. Practic, ani de zile de zvonuri și discuții pe la colțuri capătă, în sfârșit, formă și sens în urma unui transfer care nu părea fezabil cu doar câteva zile înainte.

Citește articol »

Daytona 24H 2024: La sfatul bătrânilor, cu Risi și Penske

Ferrari și Porsche sunt marii câștigători ai ediției cu numărul 62 a cursei de 24 de ore de la Daytona, cea mai lungă întrecere profesionistă din Statele Unite. Dacă n-am cunoaște anul, am putea spune că vorbim de epoca romantică și mult mai naivă a motorsportului, crez reconfirmat și în clipa în care citim numele echipelor ce s-au impus în clasamentul general, respectiv la categoria GTD-Pro: Porsche-Penske Motorsport și Risi Competizione. Tocmai de aceea, atunci când multe publicații ies cu titlul „Victorie istorică…”, se pot extrage două înțelesuri.

Citește articol »

Formula 1 are o echipă cu nume nou care aduce aminte de fantomele trecutului

Formula 1 este competiția în care mixul complet dintre tehnologie, bugete gigant, inteligență, găselnițe noi și talent ar trebui să producă un spectacol de invidiat pe circuite. Vorbim, în fond, despre „Regina sporturilor cu motor”. Pentru 2024, însă, n-avem parte nici de noutăți, nici bugetele nu mai sunt (așa) de mari, iar singurele găselnițe apare atunci când citim lista cu numele echipelor, căci la nivelul talentelor nu găsim vreo schimbare – pentru prima dată în istoria competiției.

Citește articol »

Porsche-le „detestat în Belcar” și identitatea sa înșelătoare

Mulți fani belgieni spun că sezonul 1999 al Belcar, seria de anduranță pentru turisme și GT-uri a micuțului stat înghesuit de superputerile Europei, a reprezentat un punct de apogeu care nu a mai fost atins ulterior. În vârful acelui pluton din care n-au lipsit modele Viper, Lamborghini sau Marcos s-a aflat, însă, o mașină ce sfida regulamentul cu zâmbetul pe buze.

Citește articol »

Mingea e rotundă, dar la fel e și roata

O echipă de fotbal din Premier League ce sponsorizează o formație de curse? Poate părea ciudat, dar un mic constructor britanic a reușit să construiască acest pod între sportul rege și sporturile cu motor, pentru care ai nevoie de două „mingi”, nu doar una. Totul s-a întâmplat la mijlocul aniilor ’90, cu mult înainte de crearea campionatului Superleague Formula, într-o perioadă tumultuoasă în lumea curselor de GT-uri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.