Filip Ugran: Am avut opțiunea să merg și la United Autosports sau Alpine, dar cred că Prema va fi rețeta câștigătoare

Anul este 2023. În acest an, cursa de 24 de ore de la Le Mans, perla coroanei Campionatului Mondial de Anduranță (FIA WEC), își va celebra centenarul. Printre cele 62 de mașini anunțate pe entry list-ul oficial și-a făcut loc și un român. Filip Ugran va fi primul conațional care va concura în marea cursă de la Principele Nicolae, în urmă cu aproape 90 de ani. În plus, fostul pilot din Formula 3 și Euroformula Open va fi primul român care va concura în FIA WEC.

În 1933, pe când România era regat, Principele Nicolae, fratele Regelui Carol II, concura pentru prima oară la Le Mans la bordul unui Duesenberg alături de Joseph Cattaneo. Marea cursă avea, atunci, doar un deceniu vechime, iar prima participare 100% românească pe Circuit de la Sarthe fusese reușită de frații Ghica cu cinci ani înainte. A mai urmat o participare a lui Nicolae, în 1935, dar, ulterior, s-a lăsat liniștea.

Prințul Nicolae la Le Mans, în 1933. Sursă: LAT Photographic/Motorsport Images

Anii au trecut, iar românii nu au concurat pe celebrul circuit din Franța decât în niște întreceri-suport, unii atentând și la varianta scurtă, Circuit Bugatti. Cărțile de istorie vor consemna, însă, numele unui nou român care va concura în cursa de 24 de ore și nu oricând, ci în anul centenarului, când 24 de prototipuri de clasă LMP2 vor fi prezente la start. Printre ele se numără și exemplarul cu numărul 9 de concurs înscris de Prema, echipa campioană din European Le Mans Series și cea care ar fi trebuit să câștige și ediția din 2022 a cursei de la Le Mans dacă n-ar fi rămas fără combustibil.

Este mult mai plăcut de pilotat un prototip de LMP2 și îl prefer peste o mașină de Formula 3.

Filip Ugran

Echipajul #9, unul dintre cele două aduse de formația italiană (care avea opțiunea să mai pună o mașină pe grilă, dar a refuzat), va fi format din Bent Viscaal, câștigător de cursă în Formula 3, Filip Ugran și Juan Manuel Correa, fost pilot de dezvoltare al Alfa Romeo în Formula 1. Cel din urmă a revenit în competiții anul trecut după o lungă perioadă de convalescență. Ugran este cel mai tânăr din această tripletă, americanul Correa și olandezul Viscaal având, ambii, 23 de ani. Correa nu va fi, însă, integralist deoarece concurează și în Formula 2, astfel că Andrea Caldarelli îl va înlocui în anumite curse, inclusiv cursa de 1.000 de Mile de la Sebring care deschide stagiunea 2023, în 17 martie.

Ugran: Anul trecut, ne gândeam la ce opțiuni avem pentru viitor și am luat în calcul și Super Formula sau Indycar

Înainte de a pleca în Florida pentru a concura în prima etapă FIA WEC, am avut ocazia să stau de vorbă, alături de pilotul Alex Cascatău, cu Filip Ugran. Cu această ocazie, am înțeles mai multe despre ascensiunea sa în formulele inferioare de monoposturi, dar și ce s-a ascuns în spatele deciziei de a trece la prototipuri. În plus, Ugran a explicat și că avea alte opțiuni de luat în calcul, inclusiv continuarea în Formula 3.

Ugran cu Algarve Pro Racing, la Spa, în ELMS. Sursă: Filip Ugran, Facebook

Filip Ugran a debutat în Formula 3 în anul 2021, un pas pe care tânărul de 20 de ani din Târgu Mureș îl consideră „puțin prea mare”. El a concurat pentru formația Jenzer Motorsport, aceeași cu care rulase în Formula 4 Italiană. Românul a realizat, însă, destul de repede cât de mari sunt diferențele între echipele de la mijlocul plutonului și cele de la vârf. „Am văzut ce simulatoare folosesc alte echipe, ce date au alte echipe, câte alte antrenamente se fac pe mașini vechi. Deci nu văd cum poți face față într-o echipă mai slabă. Că mașinile sunt foarte bine îngrijite la Jenzer, nu pot nega, dar nu sunt noi,” a spus Ugran, care a subliniat că echipele de top schimbă șasiurile cam o dată la două sezoane, în timp ce el a concurat cu mașini vechi de 4-5 sezoane.

În acest context, românul a decis că ar fi vremea să schimbe macazul. „Am testat, în aprilie, ca să vedem cum e o mașină de LMP2, deoarece ne gândeam la ce opțiuni avem pentru viitor. Să mergem pe Formula 3, să mergem pe Indycar, să mergem pe Super Formula sau să trecem pe anduranță. Mă gândeam și la DTM, dar n-am prea vrut să merg în DTM fiindcă erau mașini de GT3,” a spus Filip, vorbind despre dorința sa de a rămâne în mașini pe care le știa.

Filip Ugran a testat cu mai multe echipe din Formula 3 și putea continua acolo și în 2023

Am fost foarte, foarte fericit când m-au contactat cei de la Prema, eram în Portimao după teste.

Filip Ugran

Pilotul a spus că un prototip de LMP2 este asemănător cu mașinile din Euroformula Open (Dallara F320), dar prototipurile ORECA sunt ceva mai grele. „Față de Formula 3 (Dallara F3/19), simt că LMP2-ul are mai mult downforce. La monopostul F3/19, ai mai multă aderență doar când sunt cauciucurile noi, pentru un tur. În rest, ai constant mai puțin grip la F3 față de prototip unde ai, de la început până la final, cam aceeași aderență, nu ai un drop mare [pe parcursul unui schimb]. Deci e mult mai plăcut de pilotat un prototip de LMP2 și îl prefer peste o mașină de F3,” a spus Ugran.

Debutul la prototipuri, în European Le Mans Series cu Algarve Pro Racing

Filip a debutat la clasa LMP2 în ultima parte a sezonului 2022 din Seria Europeană Le Mans (European Le Mans Series – ELMS), concurând în ultimele două curse ca înlocuitor al Sophiei Floersch, alături de Bent Viscaal. „Eu am aflat în septembrie că luna următoare am cursă. Am primit un telefon din care am aflat că Sophia nu mai poate participa în ultimele două curse și, fiind același management, m-au întrebat dacă vreau să le fac eu. A fost o înțelegere foarte bună și am fost de acord,” a povestit Ugran.

Ugran a spus că l-a mâhnit un tete-a-queue din prima sa cursă, dar a fost mulțumit de finala de la Algarve-Portimao, când a terminat pe 6. „Am plecat de pe 16, puteam să terminăm pe podium foarte ușor [fără o greșeală strategică]. Elementul strategic este foarte important aici, vorbim de tot felul de proceduri care nu sunt așa de decisive în Formula 3 și Formula 4.”

Ugran a testat cu Prema la finele lui 2022 pentru prima dată

Au urmat apoi testele post-sezon și primul contact cu Prema, ratat. „Era și Prema, acolo testau și ei, dar erau și alte echipe. În prima zi, am fost primul,” a rememorat Ugran care a spus că prima înțelegere cu echipa italiană a picat, dar că un al doilea contact, după zilele de teste din Portugalia, a dus la înțelegerea care-l aduce pe târgumureșean în WEC. „Am primit un telefon în același weekend, după teste. Mă mai sunase și Panis Competition și vorbisem și la Alpine, United Autosports. Și am ales oferta Prema ca fiind cea mai bună. Unele oferte erau pentru ELMS, dar aveam și altele pentru WEC și am zis că Prema credem că o să fie rețeta câștigătoare. Știm că în majoritatea campionatelor sunt în top și ne-au și spus cum lucrează cu Lamborghini” pentru viitorul program la LMDh. În fapt, cealaltă mașină Prema, cea cu numărul 63, este înscrisă cu suport din partea Lamborghini.

Sebring, cea mai grea provocare pentru Ugran

Filip Ugran n-a mai concurat niciodată la Le Mans, dar nu circuitul parțial stradal din Franța îl sperie pe român, ci scena primei etape, Sebring Raceway din Florida. „Nu știam circuitul înainte de tururile pe simulator, doar din clipurile de pe YouTube așa că de el îmi fac cele mai mari griji. Aș spune că e și diferit, cum e la americani, mult mai bumpy, și n-am experimentat încă circuite așa. Doar la etapa de la Pau, anul trecut, pe circuitul stradal”.

Chiar și așa, Ugran se simte din ce în ce mai pregătit pentru debutul în WEC, deși nu a mai concurat nici pe timp de noapte. „Mi se pare că e greu [în anduranță] deoarece este mult de pilotat și trebuie să-ți păstrezi concentrarea pe o perioadă foarte lungă, nu poți să te deconcentrezi, trebuie să fii, cumva, mereu acolo. A fost foarte dificil când am făcut două stinturi, în ELMS. Acum, anul acesta, vom face și mai multe, sigur, dar mi-a plăcut,” a concluzionat Ugran.

Podcast-ul integral cu Filip Ugran, realizat în parteneriat cu Alex Cascatău, poate fi vizionat mai jos

Text scris de Mihai Fira

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Ultimul recital pentru bătrânul tenor: Cum a reușit Joest Racing să bată monolitul Mercedes-Sauber

În mai 1989, Campionatul Mondial de Anduranță venea pentru prima sa reprezentație pe pământ european, mai exact pe fostul circuit de Formula 1 Dijon-Prenois. Ceea ce ar fi trebuit să fie un galop de sănătate pentru echipa de uzină Mercedes-Sauber a devenit, însă, cântecul de lebădă al celui mai faimos model din istoria Grupei C, Porsche-le 962. Reușita, semnată de formația lui Reinhold Joest prin piloții Bob Wollek și Frank Jelinski este notabilă și pentru că abia recent, în cursa de șase ore de la Spa-Francorchamps din acest an, am putut asista la o nouă victorie pentru un Porsche privat la nivel de campionat mondial – după o pauză de 35 de ani.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.