Avem din nou un român în weekendurile Formulei 1 – Filip Ugran va concura în F3 cu Jenzer Motorsport

Ugran
După două sezoane de Formula 4, Filip-Ioan Ugran rămâne în familia elvețienilor de la Jenzer și face pasul către FIA Formula 3, urmând să ruleze în deschiderea a șapte Mari Premii, pe circuite de renume precum Spa-Francorchamps, Red Bull Ring sau Zandvoort.

Asocierea dintre un pilot român și echipa Jenzer aduce amintiri frumoase, de vreme ce Robert Vișoiu reușea alături de același colectiv să câștige trei curse în Formula Abarth (2011), apoi să urce pe podium în GP3 Series încă de la primul său weekend de cursă, în mai 2012 la Barcelona. Ulterior, Vișoiu a continuat să aibă rezultate în GP3 alături de echipa lui Mark Webber și Garry Horner (MW Arden), celebrând două victorii în 2013 și un loc 3 pe Hungaroring în 2014.

De atunci însă n-au mai fost prezențe românești pe podium în weekendurile Formulei 1, în pofida prestațiilor lui Vișoiu în GP2/F2 sau a potențialului etalat la început de carieră în Formula 4 britanică de Petru Florescu. Cum alte speranțe din karting (Daniel Vasile, Aldrin Opran sau Nicolae Pocol-Ionescu) au întârziat în a face mutarea către monoposturi la vârsta la care le era permis (15 ani), oportunitățile României au rămas într-un singur nume: Filip Ugran.

Ugran

Ajuns la 18 ani, acesta are în spate deja două sezoane de Formula 4. A debutat în 2019 în seria italiană alături de BWM, progresând pas cu pas de-a lungul unui program complet până la momentul accederii în puncte în finala de la Monza. Pe final de an a luat decizia inspirată de a concura în ultima etapă de F4 spaniolă, la Barcelona, alături de Jenzer Motorsport. Toate cele trei manșe le-a încheiat pe podium într-un weekend fast pentru români, în care David Șerban s-a încoronat campion al Spaniei în anduranță, la categoria C3-GT4.

Ugran a revenit în Formula 4 italiană în 2020, de această dată cu Jenzer, fiind printre favoriții la titlu încă de la prima strigare: loc secund la Misano, apoi victorie la Imola. O absență în Austria l-a scos din calcule pentru titlu, apoi a recidivat cu două podiumuri la Mugello și s-a clasat în final pe poziția a opta în campionat. Își dovedise abilitatea de a concura roată la roată în varii dueluri, așa că pe final de an a început să testeze pentru nivelul următor.

Filip Ugran Winner

Două zile de teste la Barcelona cu monopostul de Formula 3 au fost urmate de alte două la Jerez, elvețienii fiind convinși de calitățile lui Ugran și oferindu-i acestuia unul dintre cele trei locuri pentru 2021. Coechipierii săi (și implicit primii cu care se va compara) vor fi australianul Calan Williams și francezul Pierre-Louis Chovet.

Williams nu a impresionat de când a venit în Europa, însă are avantajul de a fi concurat deja în FIA F3 anul trecut, fiind singurul pilot păstrat de Jenzer după o campanie sub așteptări. Echipa a încheiat pe penultimul loc din totalul de 10, după ce italienii Malvestiti și Nannini au comis nenumărate erori, inclusiv ”păcatul capital” de a se lovi între ei. Chovet vine după un sezon bun în Formula Regional (P5), însă contextul a fost oarecum favorabil, cu 10-11 mașini pe grilă.

Formula 2 și Formula 3 nu vor mai avea loc în aceleași weekenduri de Grand Prix începând cu 2021, însă fiecare weekend va avea în program câte trei curse. Al treilea sezon de monoposturi al lui Ugran va începe la Barcelona în luna mai, după care vor urma în calendar Paul Ricard (Franța), Red Bull Ring (Austria), Hungaroring (Ungaria), Spa-Francorchamps (Belgia), Zandvoort (Olanda) și Circuit of the Americas (Statele Unite). Până la debut mai sunt programate două teste colective, la Barcelona (martie) și pe Red Bull Ring (aprilie).

În prezent, sunt confirmate 25 de nume din totalul de 30, iar printre favoriți se numără Arthur Leclerc (fratele lui Charles), Jack Doohan (fiul lui Mick), Dennis Hauger, Frederik Vesti, Victor Martins sau Caio Collet. Dintre foștii adversari din F4 italiană, Ugran se va reîntâlni cu piloții filierei Red Bull, Jonny Edgar și Jak Crawford. Pe grilă se vor mai afla David Schumacher (fiul lui Ralf) și Juan Manuel Correa, recuperat după incidentul din F2 în care și-a pierdut viața Anthoine Hubert în 2019.

Alexandru Șiclovan este jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al sim racingului românesc și fondator al echipei West Competition Racing, campioană națională de anduranță în divizia turismelor.

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.