MotoRC: George Cațan versus Vlad Neaga, dramă în două acte

Etapa a patra a sezonului din MotoRC a semănat cu prima, prin prisma duelului pentru victorie dintre George Cațan (BMW) și Vlad Neaga (Suzuki). Din varii motive, ceilalți adversari nu mai erau în apropiere la finele cursei.

Moralul cu care s-au întors piloții din MotoRC de la Serres a fost imediat afectat de o serie de evenimente ce au tot cernut numărul protagoniștilor. Cronologia faptelor ne aduce, pas cu pas, în ultimul tur al etapei a patra de pe Motorpark România, prima oportunitate pentru tot mai numeroșii fani ai competițiilor moto din țara noastră să-și vadă favoriții în acțiune.

13 iunie – Milen Georgiev (Yamaha) se impune fără drept de apel în Grecia, cu 15 secunde avans în fața lui Ionuț Mistode (Yamaha). George Cațan (BMW) prinde treapta a treia a podiumului, devansându-l cu câteva zecimi pe coechipierul Cătălin Cazacu (BMW). Vlad Neaga (Suzuki) încheie pe poziția a șasea și cedează șefia în clasamentul general către Georgiev, nutrind speranțe că acesta va fi cel mai slab rezultat al sezonului.

14 iunie – Fostul campion MotoRC din sezonul 2019, Bogdan Vrăjitoru (Yamaha), revenit în acest sezon, surprinde pe toată lumea cu anunțul că se retrage din actuala campanie dintr-un cumul de factori de ordin sportiv, personal și financiar. Cu noua motocicletă și într-o echipă nouă, Vrăjitoru nu a fost în măsură să se lupte pentru victorii în cele trei curse disputate, însă ritmul etalat în etapa a doua părea încurajator.

20 iunie – Milen Georgiev cade într-un antrenament la Serres și este supus unei intervenții chirurgicale de durată. Oase și ligamente rupte la mâna stângă, transplant de piele și cel puțin o etapă de MotoRC la care e nevoit să absenteze – dezastru pentru campania fulminantă a pilotului bulgar, în schimb o oportunitate ce se deschidea în primul rând pentru Vlad Neaga, ce avea de gestionat un avans de 10 puncte față de Cazacu și 19 în raport cu Cațan.

Pivniceru: cel mai rapid în prima zi, însă spectator în următoarele două

2 iulie – Ziua de vineri, rezervată antrenamentelor libere, s-a încheiat cu Marian Pivniceru (BMW) pe prima poziție, cu un nou record personal pe sensul orar (1:41.596). Venit după trei etape încheiate pe pozițiile 4-5-6 (în pofida unor excursii prin decor în fiecare cursă!), Marian era îndreptățit să-și continue căutarea unui prim podium al carierei, însă motorul său a cedat și l-a constrâns la abandon din această etapă. Au fost probleme tehnice și pentru modelele similare din garajul Racing Academy, însă acestea au fost soluționate: Cațan și Cazacu se lansau de pe 2, respectiv 4 pe grilă. Între timp, Vlad Neaga semna primul său pole position din 2021, cu un timp de 1:40.551.

4 iulie – Cursa începea în forță pentru Ionuț Mistode, care l-a devansat pe Cătălin Cazacu și a început să dicteze un ritm convenabil de ”high 42s” cu care Cațan și Neaga au părut la început să fie mulțumiți. Din turul al patrulea, însă, tinerii au început să recupereze și ajunseseră la lider în momentul în care a fost arborat steagul roșu pentru căzătura lui Răzvan Ponoran. Piloții și-au întrerupt efortul intens timp de câteva minute, în timp ce mecanicii unora dintre protagoniști au încercat să scoată asul din mânecă prin montarea unei noi anvelope spate pentru sprintul decisiv de 9 tururi.

Animator al primei părți a cursei, Radu Ene a ajuns mai sus ca oricând în clasament, iar virajul numărul 11 a fost înger și demon pentru el: întâi a realizat un stoppie de toată frumusețea în duel cu Vlad Neaga, apoi în același punct și-a încheiat prematur cursa. Printr-o mână ridicată s-a produs și capitularea lui Cazacu, pilot de luat în calcule pentru cursa scurtată, Trădat de materialul tehnic, Cazacu este acum constrâns să-și regândească obiectivele pentru finalul sezonului, de vreme ce acuză o întârziere considerabilă în raport cu coechipierul său, aflat în lupta pentru titlu.

Mistode a încheiat cursa abia pe poziția a zecea, deși avea toate motivele să spere la o clasare pe podium

Și pentru Mistode o cursă ce promitea multe s-a încheiat cu un gust amar, de vreme ce a fost scos din calculele pentru podium de un ventil buclucaș, care l-a făcut să piardă presiunea din anvelopa spate pe care o montase înainte de restart. Astfel, am ajuns cu revenitul Manfred Spendier (Ducati) netulburat pe treapta a treia a podiumului, în urma unui nou episod al duelului Neaga-Cațan. Campionul en-titre și-a asumat șefia cursei devreme, însă n-a avut nimic împotrivă ca rivalul său să petreacă și el niște tururi în frunte, așa cum ne-o arătase de atâtea ori. Din postura urmăritorului, Neaga l-a studiat pe Cațan, afirmând că ”a realizat cum se simt piloții Suzuki în luptă cu cei de la Ducati în MotoGP” prin prisma deficitului de putere.

Trei elemente au făcut însă ca, la căderea steagului, rezultatul să fie de această dată altul față de prima etapă din 2021. Neaga a atacat chiar mai devreme de această dată, fără să aștepte ultimul tur, însă la ieșirea din primul viraj a salvat un highside foarte violent, care pe mulți i-ar fi făcut să se împrăștie pe asfalt. Cel puțin jumătate de tur, timișoreanul a așteptat să-i vină inima la loc, apoi n-a mai găsit poarta deschisă în locuri neortodoxe, deoarece Cațan și-a învățat lecția. În fine, Neaga a admis după cursă că s-a confruntat cu o puternică oboseală fizică (sindromul de arm pump atât de familiar din MotoGP), fapt ilustrat de imposibilitatea de a coborî în 1:41 pe turul de circuit până când adrenalina și foamea de victorie i-a împins abia în ultima buclă sub acest barem pe ambii tineri.

Neaga încheie a doua cursă la rând în urma lui Cațan, însă redevine lider în clasamentul general

Cațan se impune pentru prima oară cu noua sa echipă, aceasta fiind cea de-a treia sa victorie în MotoRC după cele două care i-au creat statutul de revelație în anul de debut. Egalând scorul abandonurilor în raport cu Cazacu și devansându-l pe acesta în cursele încheiate de amândoi, este de urmărit care va fi dinamica dintre cei doi (atât de agitată la prima întrecere din sezon) în etapa următoare, ce se poate dovedi decisivă în ambele sensuri: atât pentru speranțele la titlu ale lui George, cât și ca ultimă șansă a lui Cătălin de a câștiga duelul intern.

Vlad Neaga se poate declara mulțumit, în primul rând pentru că granița dintre 20 de puncte și 0 a fost atât de mică în acel moment fierbinte din primul viraj. Acum points are in the bag, iar campionul are șansa de a-și revalida titlul chiar și dacă Milen Georgiev revine. Vlad are nevoie doar de locuri secunde în urma bulgarului, însă la cât de hotărât este Cațan, nici acestea nu-s atât de facil de obținut. Lunga listă a numelor care au ieșit din joc la această cursă a adus alți piloți în postura de a aduna puncte importante. Vicecampionul Bogdan Buleandră (BMW) a progresat șase poziții din grilă pentru a încheia al patrulea, în fața lui Cristian Guță (Suzuki), aflat la cea mai bună performanță din carieră.

În goana după puncte și trofee, nu trebuie să uităm să ne bucurăm că suntem la curse

Cu punctele aduse de Adrian Rus (Yamaha), respectiv Andrei Petcu (BMW), Racing Academy și VN Motorsport fac joc (aproape) egal (29-28) în această rundă și se distanțează de celelalte echipe, urmând să-și dispute titlul pe final de sezon.

PilotMotocicletaPuncteVictorii
1. Vlad NeagaSuzuki751
2. Milen GeorgievYamaha632
3. George CațanBMW611
4. Cătălin CazacuBMW45
5. Bogdan BuleandrăBMW39

Cele două categorii rezervate motoarelor de 600cmc au fost și acestea marcate de absențe, de această dată motivul fiind suprapunerea cu etapa de campionat balcanic (și, implicit, național) de la Serres, la care au ales să evolueze atât Ionel Pascotă, cât și Vlad Chivu. Dacă pentru Chivu, situația mai poate fi salvată pentru titlul Rookies 600, de vreme ce acuză o întârziere de doar 3 puncte în raport cu cel ce a învins în lipsa sa (Marius Iliescu), contextul este mai dificil pentru Pascotă, din pricina abandonului suferit în prima etapă a MotoRC. Parcă nu ne-a venit să credem că abia acum a reușit Florin Bîrlădeanu prima sa victorie, după atâtea și atâtea curse în avanposturi, în care mereu a fost respins de Petrovici, Neaga sau Pascotă. Pilotul Team BMR preia astfel șefia la general, cu 8 puncte avans față de Adrian Petrovici, cel ce nu a avut de această dată șanse să se bată pentru prima poziție cu o motocicletă de împrumut.

Juniorii de la Stock 300 au purtat o frumoasă bătălie, decisă cu un photo finish în trei. Cadrul era însă tras la mare distanță în urma lui Răzvan Teodorescu, acesta dominând fără emoții clasa monomarcă BMW pentru a treia oară la rând. Avansul său este considerabil și la general, în fața tripletei Pahome-Stanciu-Gruia, care e cuprinsă în doar șase puncte – la fel de mic ecartul precum acele miimi de la sosirea în cursă. În fine, Sasha Tolocenco rămâne neînvins la categoria Rookies 1000 pe Motorpark România în acest an, dar Daniel Tsaninski rămâne aproape (la doar 8 puncte) în clasamentul general.

Pauza din MotoRC va dura mai bine de două luni, etapa a cincea fiind programată pe 10-12 septembrie. Atunci am putea afla deja numele primilor campioni. Cea mai bună șansă la o încoronare timpurie o are Răzvan Teodorescu (Stock 300), însă și Vlad Neaga are câteva scenarii favorabile, mai ales dacă Milen Georgiev nu se va afla pe grilă.

Credit foto: Mihnea Tatu

Alexandru Șiclovan este jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al sim racingului românesc și fondator al echipei West Competition Racing, campioană națională de anduranță în divizia turismelor.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.