Motociclism viteză: un calendar utopic al seriei naționale în 2021

MotoRC Etapa a treia 2020
Federația Română de Motociclism a publicat un calendar provizoriu ce numără 14 etape de circuit, fapt ce se înscrie într-un lung șir de decizii ce cultivă o falie neconstructivă în această arie. 

Orice pasionat de motorsport din țara noastră a avut un moment în care a făcut un pas înapoi față de competițiile interne, principalul motiv fiind consecințele vizibile ale unor lupte de orgolii. Cel mai adesea, asta a dus la competiții paralele care au diluat valoric plutonul, fie că vorbim de automobilism, karting sau motociclism. 2020 a adus și soluții pe anumite fronturi, precum fuziunea dintre CN de Time Attack și ROTAC sau dispariția kartingului termic în cadrul FRAS, însă nu același grad de cooperare survine în cazul întrecerilor pe două roți.

Background

Înainte de 2015, România nu dispunea de vreun circuit de mare viteză, iar în perimetrul țării se disputau curse moto doar pe pistele de aeroport (uneori pe dale de beton, nu pe asfalt). Cursele stradale erau o veche amintire, iar cei ce-și doreau să concureze pe circuite europene au organizat seria privată Romanian Superbike. Apariția complexului Motorpark România din județul Ialomița ar fi putut duce la covergența naturală pentru orice fan – un campionat național centrat pe pista autohtonă, însă acum suntem la începutul celui de-al șaptelea sezon și nu doar că nu suntem acolo – nici nu se întrevăd perspective reale.

MotoRC versus campionatul național

Competiția MotoRC a programat anul trecut întregul sezon competițional pe Motorpark (5 etape, în ambele sensuri de parcurgere a traseului), planurile unei etape în afara țării fiind zădărnicite de pandemie. Campionatul național a avut un singur weekend pe Motorpark și altul la Plevna, fiecare cu câte două curse. Din patru rezultate, cel mai slab s-a scăzut, iar astfel Vlad Neaga a ieșit campion al României cu două treimi din puncte adunate în Bulgaria.

Campionatul National de Motociclism Viteză al României
Vlad Neaga, primul dintre români pe Motorpark, al treilea la sosire în ierarhia generală

În accepțiunea fanilor este imposibil de înțeles cum seria care e mai mereu pe Motorpark nu reprezintă campionatul național, iar cea care în 2021 va avea 6 weekenduri din 7 în alte țări (Grecia, Serbia, Slovacia și Croația) poartă această titulatură.  Confuzia este amplificată de alte câteva elemente-cheie, adesea interconectate:

  • Campionatul național nu beneficiază de live streaming și nu este difuzat la TV, în timp ce MotoRC oferă această expunere;
  • Campionatul național a atras la categoria-regină (1000cc) 8 concurenți pe Motorpark și doar 4 la Plevna în 2020, în timp ce MotoRC a atins borna a 20 de concurenți pe grilă;
  • Raportul de participare se păstrează și la celelalte categorii de concurs existente în ambele serii;
  • Campionatul național nu se dispută ca o cursă de sine stătătoare, ci este doar un clasament separat al românilor din etapele balcanice (BMU). Practic, treci linia de sosire al treilea (la general), dar câștigi (între români), ceea ce e contraintuitiv pe de o parte și reduce însemnătatea victoriei;

Un draft publicat din greșeală sau o intenție reală?

Dincolo de percepția fanilor, calendarul anunțat de FRM continuă să prezinte o problemă de predictibilitate, care nu vine nicicum din rea-voință, însă denotă o rigiditate față de nevoile motocicliștilor. Fie că este vorba de un ”gentleman rider” care concurează din finanțe proprii sau o echipă ce dorește să strângă bugetul prezentând un proiect sportiv care să cointereseze parteneri din mediul de business, este crucial să ai un calendar stabil și realist.

Or, chiar și într-un context post-pandemic, tot este greu de crezut că acest calendar se poate pune în practică. Iar dacă, prin absurd, s-ar ține toate aceste etape, câți concurenți sunt dispuși astăzi să-și asume impactul financiar major al unor asemenea deplasări? Nu se transformă astfel titlul de campion național într-o recompensă a avuției?

motociclism viteză motorpark
Adrian Rus, clasat al treilea în urma a doi piloți bulgari – induce în eroare inversarea pozițiilor podiumului

În același sens, se pune problema rostului de a avea categoria supremă guvernată de regulamentul Superbike, și nu de mai ieftinele norme Superstock, în condițiile în care marea majoritate a concurenților din ”național” au venit cu motocicletele din MotoRC (Stock 1000) neschimbate, neavând bugetul necesar (sau motivația, pentru 1-2 etape doar) să aducă modificările permise de regulament.

Faptul că dispare provocarea improprie de la Plevna din calendar este de salutat, însă apariția autodromului de lângă Belgrad (NAVAK, tur de sub 3 kilometri) în același calendar cu piste care au găzduit motomondialul (Grobnik-Rijeka) și care beneficiază de omologări FIA și FIM (Slovakia Ring) face notă discordantă.

Elefantul din cameră

Dincolo de toate aceste aspecte, o singură venire a campionatului național pe Motorpark pentru al treilea an la rând este un semnal negativ din toate privințele: piloții își doresc să concureze în fața propriilor fani, iar partenerii pretind expunere pe piața locală, nu la mii de kilometri depărtare. Astfel, se profilează doar două variante:

  • Cea concurențială, în care campionatul național ar lua deciziile potrivite pentru a fi ofertant (costuri reduse, investiții în mediatizare, stabilitate și predictibilitate);
  • Cea bazată pe cooperare, care a ajuns de fiecare dată în impas în ultimele intersezoane.

Calendar CN 2021 (provizoriu)

E1-2 03-04 aprilie Serres (Grecia, 3186m)
E3-4 22-23 mai Navak (Serbia, 2950m)
E5-6 03-04 iulie Serres
E7-8 10-11 iulie Slovakia Ring 5922m
E9-10 21-22 august Grobnik (Croatia, 4168m)
E11-12 11-12 septembrie Navak
E13-14 23-24 octombrie Motorpark România (4129m)

Calendar MotoRC 2021 (provizoriu)

E1 23-25 aprilie Motorpark/Serres
E2 14-16 mai Motorpark/Serres
E3 11-13 iunie Motorpark/Serres
E4 2-4 iulie Motorpark
E5 10-12 septembrie Motorpark
E6 1-3 octombrie Motorpark

Campionatul National de Motociclism Viteza 2020 Etapa I Motorpark Romania
Adrian Rus s-a duelat mai des cu piloții bulgari decât cu cei români în etapa de campionat național

 

 

Alexandru Șiclovan este jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al sim racingului românesc și fondator al echipei West Competition Racing, campioană națională de anduranță în divizia turismelor.

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »

Britanicii Scuderiei: Hamilton a intrat în rândul unor legende precum Mansell sau Surtees

Suntem abia în luna februarie, sezonul de Formula 1 nici nu a început, dar vestea care a apărut recent cu privire la trecerea lui Lewis Hamilton de la Mercedes-AMG la Ferrari este, cel mai probabil, știrea anului în Marele Circ. Practic, ani de zile de zvonuri și discuții pe la colțuri capătă, în sfârșit, formă și sens în urma unui transfer care nu părea fezabil cu doar câteva zile înainte.

Citește articol »

Daytona 24H 2024: La sfatul bătrânilor, cu Risi și Penske

Ferrari și Porsche sunt marii câștigători ai ediției cu numărul 62 a cursei de 24 de ore de la Daytona, cea mai lungă întrecere profesionistă din Statele Unite. Dacă n-am cunoaște anul, am putea spune că vorbim de epoca romantică și mult mai naivă a motorsportului, crez reconfirmat și în clipa în care citim numele echipelor ce s-au impus în clasamentul general, respectiv la categoria GTD-Pro: Porsche-Penske Motorsport și Risi Competizione. Tocmai de aceea, atunci când multe publicații ies cu titlul „Victorie istorică…”, se pot extrage două înțelesuri.

Citește articol »

Formula 1 are o echipă cu nume nou care aduce aminte de fantomele trecutului

Formula 1 este competiția în care mixul complet dintre tehnologie, bugete gigant, inteligență, găselnițe noi și talent ar trebui să producă un spectacol de invidiat pe circuite. Vorbim, în fond, despre „Regina sporturilor cu motor”. Pentru 2024, însă, n-avem parte nici de noutăți, nici bugetele nu mai sunt (așa) de mari, iar singurele găselnițe apare atunci când citim lista cu numele echipelor, căci la nivelul talentelor nu găsim vreo schimbare – pentru prima dată în istoria competiției.

Citește articol »

Porsche-le „detestat în Belcar” și identitatea sa înșelătoare

Mulți fani belgieni spun că sezonul 1999 al Belcar, seria de anduranță pentru turisme și GT-uri a micuțului stat înghesuit de superputerile Europei, a reprezentat un punct de apogeu care nu a mai fost atins ulterior. În vârful acelui pluton din care n-au lipsit modele Viper, Lamborghini sau Marcos s-a aflat, însă, o mașină ce sfida regulamentul cu zâmbetul pe buze.

Citește articol »

Mingea e rotundă, dar la fel e și roata

O echipă de fotbal din Premier League ce sponsorizează o formație de curse? Poate părea ciudat, dar un mic constructor britanic a reușit să construiască acest pod între sportul rege și sporturile cu motor, pentru care ai nevoie de două „mingi”, nu doar una. Totul s-a întâmplat la mijlocul aniilor ’90, cu mult înainte de crearea campionatului Superleague Formula, într-o perioadă tumultuoasă în lumea curselor de GT-uri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.