Orice pasionat de motorsport din țara noastră a avut un moment în care a făcut un pas înapoi față de competițiile interne, principalul motiv fiind consecințele vizibile ale unor lupte de orgolii. Cel mai adesea, asta a dus la competiții paralele care au diluat valoric plutonul, fie că vorbim de automobilism, karting sau motociclism. 2020 a adus și soluții pe anumite fronturi, precum fuziunea dintre CN de Time Attack și ROTAC sau dispariția kartingului termic în cadrul FRAS, însă nu același grad de cooperare survine în cazul întrecerilor pe două roți.
Background
Înainte de 2015, România nu dispunea de vreun circuit de mare viteză, iar în perimetrul țării se disputau curse moto doar pe pistele de aeroport (uneori pe dale de beton, nu pe asfalt). Cursele stradale erau o veche amintire, iar cei ce-și doreau să concureze pe circuite europene au organizat seria privată Romanian Superbike. Apariția complexului Motorpark România din județul Ialomița ar fi putut duce la covergența naturală pentru orice fan – un campionat național centrat pe pista autohtonă, însă acum suntem la începutul celui de-al șaptelea sezon și nu doar că nu suntem acolo – nici nu se întrevăd perspective reale.
MotoRC versus campionatul național
Competiția MotoRC a programat anul trecut întregul sezon competițional pe Motorpark (5 etape, în ambele sensuri de parcurgere a traseului), planurile unei etape în afara țării fiind zădărnicite de pandemie. Campionatul național a avut un singur weekend pe Motorpark și altul la Plevna, fiecare cu câte două curse. Din patru rezultate, cel mai slab s-a scăzut, iar astfel Vlad Neaga a ieșit campion al României cu două treimi din puncte adunate în Bulgaria.
În accepțiunea fanilor este imposibil de înțeles cum seria care e mai mereu pe Motorpark nu reprezintă campionatul național, iar cea care în 2021 va avea 6 weekenduri din 7 în alte țări (Grecia, Serbia, Slovacia și Croația) poartă această titulatură. Confuzia este amplificată de alte câteva elemente-cheie, adesea interconectate:
- Campionatul național nu beneficiază de live streaming și nu este difuzat la TV, în timp ce MotoRC oferă această expunere;
- Campionatul național a atras la categoria-regină (1000cc) 8 concurenți pe Motorpark și doar 4 la Plevna în 2020, în timp ce MotoRC a atins borna a 20 de concurenți pe grilă;
- Raportul de participare se păstrează și la celelalte categorii de concurs existente în ambele serii;
- Campionatul național nu se dispută ca o cursă de sine stătătoare, ci este doar un clasament separat al românilor din etapele balcanice (BMU). Practic, treci linia de sosire al treilea (la general), dar câștigi (între români), ceea ce e contraintuitiv pe de o parte și reduce însemnătatea victoriei;
Un draft publicat din greșeală sau o intenție reală?
Dincolo de percepția fanilor, calendarul anunțat de FRM continuă să prezinte o problemă de predictibilitate, care nu vine nicicum din rea-voință, însă denotă o rigiditate față de nevoile motocicliștilor. Fie că este vorba de un ”gentleman rider” care concurează din finanțe proprii sau o echipă ce dorește să strângă bugetul prezentând un proiect sportiv care să cointereseze parteneri din mediul de business, este crucial să ai un calendar stabil și realist.
Or, chiar și într-un context post-pandemic, tot este greu de crezut că acest calendar se poate pune în practică. Iar dacă, prin absurd, s-ar ține toate aceste etape, câți concurenți sunt dispuși astăzi să-și asume impactul financiar major al unor asemenea deplasări? Nu se transformă astfel titlul de campion național într-o recompensă a avuției?
În același sens, se pune problema rostului de a avea categoria supremă guvernată de regulamentul Superbike, și nu de mai ieftinele norme Superstock, în condițiile în care marea majoritate a concurenților din ”național” au venit cu motocicletele din MotoRC (Stock 1000) neschimbate, neavând bugetul necesar (sau motivația, pentru 1-2 etape doar) să aducă modificările permise de regulament.
Faptul că dispare provocarea improprie de la Plevna din calendar este de salutat, însă apariția autodromului de lângă Belgrad (NAVAK, tur de sub 3 kilometri) în același calendar cu piste care au găzduit motomondialul (Grobnik-Rijeka) și care beneficiază de omologări FIA și FIM (Slovakia Ring) face notă discordantă.
Elefantul din cameră
Dincolo de toate aceste aspecte, o singură venire a campionatului național pe Motorpark pentru al treilea an la rând este un semnal negativ din toate privințele: piloții își doresc să concureze în fața propriilor fani, iar partenerii pretind expunere pe piața locală, nu la mii de kilometri depărtare. Astfel, se profilează doar două variante:
- Cea concurențială, în care campionatul național ar lua deciziile potrivite pentru a fi ofertant (costuri reduse, investiții în mediatizare, stabilitate și predictibilitate);
- Cea bazată pe cooperare, care a ajuns de fiecare dată în impas în ultimele intersezoane.
E1-2 03-04 aprilie Serres (Grecia, 3186m)
E3-4 22-23 mai Navak (Serbia, 2950m)
E5-6 03-04 iulie Serres
E7-8 10-11 iulie Slovakia Ring 5922m
E9-10 21-22 august Grobnik (Croatia, 4168m)
E11-12 11-12 septembrie Navak
E13-14 23-24 octombrie Motorpark România (4129m)
Calendar MotoRC 2021 (provizoriu)
E1 23-25 aprilie Motorpark/Serres
E2 14-16 mai Motorpark/Serres
E3 11-13 iunie Motorpark/Serres
E4 2-4 iulie Motorpark
E5 10-12 septembrie Motorpark
E6 1-3 octombrie Motorpark