Romanian Retro Racing – Jurnal de bord – Ep. 2/2020

Romanian Retro Racing a devenit locul din zilele noastre în care automobile din epoci din care noi nu am făcut parte vin să își spună poveștile...

… unele mai interesante, altele mai puțin interesante, unele devenite legendă, iar altele să ne arate prin ce colțuri ale lumii și-au purtat proprietarii acum 50 de ani și de ce mai funcționează încă.

Dimineața drumului spre o nouă etapă pe circuit este o întoarcere în timp. Sau poate că timpul se întoarce la noi? Este ora 8, sâmbătă, 11 iulie 2020 și kilometri la rând din drumul ce duce înspre circuitul Motorpark Romania poartă atmosfera șoselelor Europei anilor ‘70.

O mână de oameni pasionați de vechiul automobilism, suficient de mulți, dar parcă prea puțini, se întâlnesc pe drumul spre cea mai animată întâmplare dedicată automobilelor parinților sau bunicilor noștri. Ne uităm la ei și nu ni se pare că se îndreaptă spre o competiție sportivă căci pe chipuri poartă zâmbete de festival.

Aglomerarea asta pestriță de Lancia Fulvia, Triumph Spitfire, Trabant 601, Citroen 2CV, Alfa Romeo Spider, VW Golf, BMW 1602, Mercedes SL și multe Dacii, toate încolonate spre circuitul de la Adâncata nu poate fi decât semnul bun al entuziasmului.

Iar entuziasmul debordează în parcul de service al circuitului, unde dăm peste alte fragmente de istorie europeană ruptă pe alocuri de cultura automobilistică nord americană, cu Florian Marin în rolul lui Burt Reynolds la volanul unui Pontiac TransAm din 1978, Ovidiu Guzga într-un Chevrolet Corvette C4 din 1989 si Mircea Niculescu care a măsurat la propriu lățimea circuitului cu un superb Cadillac Coupe deVille din 1970 și mare cât un teren agricol.

Cătălin Ghigea a venit cu o Alfa Romeo Montreal, un model prezentat ca concept în 1967 la Montreal și intrat în producția de serie în 1970.

Etapa a doua a Romanian Retro Racing, Campionatul National de Viteză pe Circuit pentru Automobile Istorice s-a consumat sâmbătă, 11 iulie, pe același circuit Motorpark România. Numărul participanților a fost sensibil mai mare față de etapa precedentă, pe grilele celor două categorii aliniindu-se șaizeci și două de automobile istorice și de competiție, treisprezece la categoria Viteză pe circuit și patruzeci și nouă la categoria Regularitate pe circuit.

Noutatea etapei a fost parcurgerea circuitului în sens antiorar, ceea ce ne-a schimbat strategia și ne-a scos din rutina etapelor precedente. Se schimbă trasele, reperele, vitezele aferente fiecărui segment de circuit și implicit timpii cu care eram obișnuiți.

Subsemnatul, păstorit cu grijă din dreapta de Laura Drăgan, ne-am luat în serios provocarea și am folosit manșa de calificări pentru a ne reface matematica în sensul parcurgerii constante a unui circuit pe care, cu toate că îl cunoșteam, acum îl priveam cu susul în jos. Sfârșitul manșei de calificări ne-a umplut de optimism, dar, ca să citez niște clasici ai sportului de performanță, “deși am jucat bine, am pierdut”.

Această a doua etapă a Romanian Retro Racing din sezonul competițional 2020 s-a încheiat cu Dragoș și Sânziana Dobre cu VW Golf II ’84 pe prima poziție a clasamentului Open, urmat de Viorel și Levana Ognean cu Datsun 240Z la egalitate de puncte cu Adrian Georgescu cu Renault Alpine Turbo ’83, departajarea făcându-se pe baza ecartului de timp, de doar unsprezece miimi de secundă.

Pe podiumul clasei Cabriolet s-au urcat în ordine Andrei și Lorena Andronic cu Mercedes 450SL ’78, Ciprian Strugariu si Roxana Gavrilă cu Triumph Spitfire ’80 și Costin Moga cu Jeep-Viasa Comando ’79.

Adrian Anton Georgescu și-a adjudecat clasa Coupe a acestei a doua etape, urmat de campionii în exercițiu Cătălin și Mihaela Bădăuță pe a doua treaptă a podiumului, iar treapta a treia le-a revenit lui Viorel și Levanei Ognean.

Clasa Sedan a fost câștigată categoric, în ambele manșe, de Dragoș și Sânziana Dobre, urmați de echipajul Alin Ionescu – Cristina Strecopitov cu Dacia 1100 ’71 și Horațiu Băiașu cu Citroen 2CV ’89 pe treptele a doua, respectiv a treia.

Clasa Dacia Revival, inființată oficial în 2019 ca urmare a lansării proiectului Federației Române de Automobilism Sportiv, ce gestionează exclusiv organizarea și promovarea de competiții pentru automobilele Dacia istorice, a fost câștigată de Alin Ionescu aka Mașinistul acompaniat în dreapta de Cristina Strecopitov.

Poziția a doua a aceluiași podium i-a revenit lui Constantin Popescu, iar onoarea de a urca pe treapta cea mai apropiată de solul circuitului de la Adâncata a aparținut echipajului Adevărul Auto – Mihai Dăscălescu și Laura Drăgan. Adică… noi.

Motorsportul a fost de la început un hobby al bărbaților. Prima consemnare a unei competiții cu vehicule motorizate este datată cu treizeci de ani înainte ca prima femeie să ia parte într-o astfel de competiție. Și poate că barbații au fost primii în lumea curselor de mașini, dar nici femeile nu au stat atât de departe de acest fenomen pe cât credeți, în ciuda lipsei de drepturi și libertăți cu care se confruntau.

După mai bine de 130 de ani, femeile încă sunt o minoritate în demografia actuală a motorsportului, dar respectând proporția, sunt mai performante decât bărbații, lucru care se vede din ce în ce mai des la Romanian Retro Racing.

“Women in Motorsport” nu este un omagiu sau o recunoaștere a femeilor dintr-o lume considerată a bărbaților, ci o chemare la a înclina balanța performanței înspre un nivel real de competitivitate.

Podiumul “Women in Motorsport” al celei de-a doua etape a Romanian Retro Racing a fost ocupat în ordine de Sânziana Dobre, Levana Ognean și Lorena Andronic, pentru a doua oară consecutiv pe podium în acest sezon. Premiile “Women in Motorsport” au fost înmânate de Cristiana Oprea, pilot de raliu și inițiatoarea platformei de comunicare Femei în Motorsport, ce promovează toate femeile implicate în automobilismul sportiv românesc.

La categoria Viteză pe Circuit a acestei a doua etape, Camil Perian și Cătălin Ghigea și-au împărțit victoriile celor două manșe, dar etapa a fost în cele din urmă câștigată de Cătălin Ghigea la comenzile lui DeTomaso Pantera. Gunther Graef a completat podiumul la volanul unui BMW 2002.

Clasa Dacia Revival a cursei de viteză a fost câștigată de Adrian Voicu, urmat de  Viorel Ognean pe poziția a doua și Vlad Dorobanțu pe a treia.

Pentru prima dată, competiția Romanian Retro Racing a fost transmisă live pe mai multe canale online. Prezența publicului nefiind încă permisă la competițiile sportive, un număr de peste 43.000 de spectatori au urmarit online cursele de pe circuitul Motorpark, un record de audiență pentru motorsportul clasic din România. Alexandru Șeremet, Irinel Marghioala și Radu Gurămultă au asigurat comentariul savuros și calificat al transmisiunii.

Etapa a treia a Romanian Retro Racing va avea loc duminică, astăzi, 9 august pe circuitul Motorpark România, pentru prima dată în calendarul acestui an competițional fiind introdusă clasa Moto Istorice.

Partenerii sezonului 2020 sunt: BMW România, Foerch, Motul, Oldtimer Studio, Retromobil Club România, publicațiile RacingWheels și Adevărul Auto, iar transmisiunea live va fi asigurată în continuare prin implicarea partenerilor 360.ro, Oldtimer Studio și Willi Motorsport.

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.