Gordon Murray Automotive prezintă GMA T.50

GMA T.50
Părintele McLaren F1, Gordon Murray, prezintă succesorul legendarului supercar – GMA T.50. O creație cu nume de robot din seria Terminator, dar care se dorește cel mai analog supercar de pe piață.

Gordon Murray a creat McLaren F1, o creație despre care s-a presupus că va fi supercar-ul suprem. Și pe undva… a rămas supercarul suprem prin puritatea tehnică… dar asta până acum. Există un nou pretendent la acest titlu. Se numește GMA T.50, este produs de Gordon Murray Automotive, da, același om este în spate – Gordon Murray.

GMA T.50 este adevăratul succesor spiritual al fabulosului McLaren F1. Și promite să fie la fel de fabulos, să detaliem.

Scopul lui Gordon Murray a fost de a crea un supercar menit a oferi celui de la volan cea mai pură experiență de condus/ pilotaj.

Întâmplător sau nu, etalonul avut în dezvoltarea noului model a fost McLaren F1 ale cărui ingrediente sunt: motor amplasat central, V12 BMW, de 6.064 cmc care dezvoltă 627 CP și 650 Nm, cutie manuală cu 6 trepte și o masă de 1.138 kg, 0-100 km/h în 3,7 secunde, 0-200 km/h în 8,8 secunde, 0-300 km/h în 20,3 secunde și o viteză maximă de 391 km/h. Încă deține recordul modndial pentru cea mai rapidă mașină cu propulsor aspirat, toate modelele care au depășit-o sunt supraalimentate.

  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50

Design

GMA T.50 este un fel de McLaren F1 înnobilat cu tot ce poate aduce aerodinamica. Chiar și în comunicatul de presă este menționat că noul model nu este altceva decât o îmbunătățire la toate capitolele a ceea ce a fost și este F1.

Estetic, modelul s-a dorit un loc unde să se întâlnească puritatea liniei și drama furnizată de soluțiile tehnice. Linia caroseriei nu este alterată de prize de aer, ghidaje pentru fluxul de aer sau eleroane inutile. Portierele diedre tip fluture aduc porția necesară de dramă și spectacol atât de necesară unui supercar, și da, sunt tot un detaliu preluat și rafinat de la McLaren F1.

Și pentru a fi onești, Murray s-a inspirat inițial în desenarea lor de la modelul Toyota Sera. Regăsim același design la nivelul geamurilor laterale, doar o mică secțiune a acestora fiind mobilă, cea inferioară.

Un alt detaliu clasic este întruchipat de priza centrală, realizată din magneziu, care ajută propulsorul V12 de 4 litri realizat de Cosworth, să respire.

  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50

Aerdinamică

Gordon Murray se laudă că T.50 va oferi cel mai avansat pachet aerodinamic oferit vreodată de un model de serie. Pentru a se putea obține o linie atât de curată și fluidă pentru caroserie, tot ce este legat de aerodinamică s-a mutat sub mașină și în partea din spate. În mod cert atenția va fi atrasă de ventilatorul montat central în spate. Acesta ne aduce aminte de monopostul Brabham BT46B, sau mașina ventilator, cum a fost botezată.

Aici merită să facem o mică paranteză, pentru că, ce să vezi, mașina a fost desenată de Gordon Murray, în 1978 făcând parte din echipa Brabham deținută de Bernie Ecclestone. Vinovat de ”ventilator” se pare că este David Cox.

Revenind la T.50, rețeta este aceeași și incredibil de simplă. Ventilatorul are rolul de a extrage aerul de sub mașină, și astfel la amplificarea efectului de sol. Practic, mașina se lipește de asfalt, evident, ajutată și de podeaua activă aerodinamic și cele două flapsuri care încadrează ventilatorul în spate.

  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50

Șasiu

Fibra de carbon este vedeta. Structura monococă și panourile caroseriei sunt realizate din fibră de carbon. Spre exemplu. Întreaga caroserie are o masă de 150 kg. T.50 are o structură de rezistență menită a proteja ocupanții similară celei existente pe actualele monoposturi de F1. Suprafața vitrată este cu 28% mai subțire comparativ cu un model similar, contribuind semnificativ la reducerea masei.

Motor

Vorbim despre un motor dezvoltat de la zero de GMA și Cosworth. Un V12 de 3.9 litri care dezvoltă 670 CP la 11.500 rpm și 467 Nm la 9.000 rpm. Un motor a cărui sursă de inspirație se spune că ar fi propulsorul V12 de 3.3 litri de pe Ferrari 250 GTO și propulsorul V12 de 3.5 litri construit e Honda pentru monopostul de F1 McLaren MP4/6 de la începutul anilor 90. Cine va avea privilegiu, doar să audă acest propulsor pe viu, să rețină că este capabil să ajungă la 12.100 rpm în 0,3 secunde.

Un motor care are deja în portofoliu patru titluri de ”Cel mai…”

Propulsorul aspirat care ajunge la cea mai mare turație – 12.100 rpm, Cel mai rapid propulsor aspirat – capabil să dezvolte 28.400 rpm pe secundă, Cea mai mare putere pe litru pentru un motor aspirat – 166 CP, Cel mai ușor proopulsor V12 de serie – 178 kg.

Cât despre cel mai frumos sunet V12… rămâne să-l ascultăm. Apropo de sunet, și sisteme care te fac să auzi sunete în interiorul modelelor sport contemporane, acel sunet augmentat. T.50 este echipat cu Direct Path Induction Sound, un sistem care a debutat pe McLaren F1, și rafinat pe noul model, și care canalizează în habitaclu sunetul admisiei în momentele de accelerație.

Transmisie

Xtrac a creat o cutie manuală în H cu 6 trepte. Primele 5 trepte sunt scurte pentru a favoriza accelerațiile, iar treapta a șasea este lungă pentru a fi utilizată în cazul drumurilor lungi. Cutia are o masă de 80,5 kg.

Una dintre misiunile lui Gordon Murray este aceea de a elimina orice kg inutil de pe o mașină. Așa au stat lucrurile la McLaren F1, așa au stat și acum. T.50 are o masă la gol de doar 957 kg, 986 kg cu lichidele la bord. Un supercar mai ușor decât viespea de Mazda MX-5. Impresionant.

În comunicatul de presă se menționează că modelul are două treimi din masa obișnuită a unui supercar, și anume 1.436 kg. Șipentru exemplificare vă spunem că Ford GT are 1.431 kg. GMA T.50 oferă un raport de 672CP/tonă, iar cu modul de rulare V-Max Boost activat se ajunge la 700 CP/tonă.

  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50
  • GMA T.50

Interior

Vă surprinde faptul că GMA T.50 propune același layout pentru interior precum McLaren F1? Adică șoferul în poziție centrală și două locuri pentru pasageri stanga/dreapta, poziționate în spatele șoferului. Din rațiuni aerodinamice s-a renunțat la oglinzile retrovizoare laterale, ele sunt înlocuite cu display-uri pe care sunt afișate imagini de la două camere video.

Nu lipsesc elemente de rafinament precum sistem audio cu 10 incinte și o putere de 700W. Funcții mirrorlink Android Auto și Apple CarPlay via bluetooth. Accesul la interior este ușurat de decupajul mai generos al portierelor și de faptul că podeaua este complet plată. Un interior extrem de spațios pentru trei persoane, ceea cel face practic pentru utilizare cotidiană. Apropo de utilizarea zilnică, T.50 este extrem de compact, are o amprentă la sol similară cu cea a unui Porsche Boxster.

Este T.50 un model special? Ținând cont de extazul, la nivel mondial, al presei de specialitate… sunt șanse să DA! Și noi suntem impresionați. Dar mai presus de toate, vă las să priviți emoția de pe chipul și din mâinile celui care a creat McLaren F1, atunci când este la volanul lui GMA T.50… și veți înțelege, doar din atât că este un moment important în istoria automobilului.

De ce T.50? Pentru a sărbători cei 50 de ani de activitate ai lui Gordon Murray. Vor fi produse 100 exemplare, cu un preț de 2.36 milioane lire sterline fără taxe. Cu taxe se ajunge, în UK, la un preț de 2.8 milioane lire sterline. Marea majoritate a exemplarelor au fost deja rezervate, clienții plătind deja 600.000 lire sterline pentru acest privilegiu. Alți 750.000 lire sterline urmează a fi plătiți de clienți în clipa finalizării configurației, restul de bani fiind livrați când se predă modelul.

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.